Faber: al 127 jaar makkelijke en toch mooie schoenen

 

Faber

Elly en Eric Faber: 'Klanten komen af op onze vakkennis en service'

HAARLEM - Even een misverstand uit de weg ruimen. Schoenwinkel Faber in de Kleine Houtstraat verkoopt mooie en makkelijke schoenen, ook voor mensen met steunzolen. Maar: geen tutschoenen. ,,Beslist niet’’, bezweren Elly en haar man Eric Faber, inmiddels de vierde generatie die in de familiezaak staat. Al 125 jaar. De Fabers zijn er terecht trots op.


'Wij geloven niet in schoenen verkopen via internet'

Ze verkopen bij Faber modieuze schoenen van topmerken als El Natura Lista, Mephisto, Arriva, Hartjes en PoccaPazza.
Schoenen waar jonge mensen op afkomen. ,,Ze zoeken via internet waar ze een bepaald merk kunnen krijgen en komen hier terecht. Vaak zijn ze stomverbaasd als ze onze winkel zien.’’

Steunzolen

Want in schoenenwinkel Faber lijkt de tijd te hebben stilgestaan. Het interieur dateert uit eind jaren zestig vorige eeuw. Rijen schoenendozen vullen de wanden, en ook de laatjes en kastjes zijn tientallen jaren oud.

Maar de collectie is wel met de tijd meegegaan. Moderne schoenen, ook voor wie steunzolen draagt. ,,Gelukkig zijn er tegenwoordig genoeg mooie schoenen op de markt. Zo’n twintig jaar geleden was het echt een straf om steunzolen te hebben. Maar inmiddels komen fabrikanten met modellen, waar je je niet voor hoeft te schamen.’’

Maar geeft Eric Faber toe: de meeste fabrikanten ontwerpen nog steeds doorsnee voor een smalle voet. ,,Ze denken: iemand met een brede voet zal waarschijnlijk groot en plomp zijn. Daar hoef je geen mooie schoen voor te ontwerpen.’’ Het resultaat zie je om je heen in sommige schoenenzaken: smalle schoenen waarin tenen vaak op elkaar worden geperst. Faber laat zien dat het ook anders kan.

Rompslomp

Vroeger maakte Eric Faber nog zelf orthopedische schoenen, maar daar is hij vrijwel mee gestopt. Niet dat er geen vraag naar is, maar vanwege de rompslomp die verzekeraars van de Fabers eisen houdt Faber het voor gezien. ,,Je moet allerlei formulieren invullen. Allemaal bureaucratie.’’

Ook doen de Fabers niet aan internetverkoop. ,,Mensen onderschatten hoeveel werk het is. Je hebt een winkel erbij.’’ Eric Faber gelooft ook niet aan schoenen verkopen via internet. ,,Zo’n Zalando krijgt de helft van de schoenen terug.’’

De Fabers zijn niet bang voor de toekomst. ,,We bieden goede schoenen, vakkennis en service.’’ En de Fabers zijn eerlijke verkopers. ,,Als we zien dat schoenen niet goed zitten, geven we ze niet mee. Ook al wil de klant ze nog zo graag.’’

Afspraak

Dit alles heeft de Fabers geen windeieren gelegd. Nog steeds draait de zaak goed, al 125 jaar. Dat naast hen een soortgelijke schoenenzaak zit bijt elkaar niet. Integendeel, vinden de Fabers. ,,We versterken elkaar.
We hebben ook niet dezelfde collectie. Onze grootvaders hebben ooit afgesproken merken te verdelen en dat gebeurt nog steeds’’, lachen ze.

Nu is het feest en Faber deelt uit. Elke schoenenklant mag een envelop trekken met een prijs, die varieert van een bezoekje aan de pedicure, tot chocolaatjes of een fles wijn.

Door Margot Klompmaker  9-5-2015  Haarlems Dagblad